Fotóiskola kezdőknek VII.-Portréfotózás II.-Beállított portrék

Ismét Robert Caputo: Portré és riport című könyvét használtam segítségül.

A portréfotón egyszerre kell ábrázolnunk alanyunk külső, és
belső tulajdonságait. Fizikai mivoltán túl, érzékeltetnünk kell egyéniségének,
lényegének megkülönböztető jegyeit. Nem kirakatbábut fotózunk, és nem is
igazolványképet csinálunk. Az ember egyedi jellemzőit szeretnénk láttatni a
fotón.

Legyen bár festmény, vagy fotó, a jó portré érzékelteti a
testi való mögött rejlő személyiséget. Ha közeli képről van szó, szinte
kizárólag az elkapott arckifejezésen, és a fények keltette hangulaton múlik,
hogy a portré valóban megszólal-e.

A tágabban megkomponált portrénál, például egész alakos
képnél, mely a mesterséget, vagy a
természetes hátteret is megmutatja, egyetlen képelem sem lehet ok nélkül való.
Mindegyiknek a modell személyiségéről kell szólnia.

A portréfotózás első, és legfontosabb törvénye: „Ismerd meg
alanyodat!".

Ha egy barátunkról van szó, már túl is jutottunk az első
lépésen, rögtön elgondolkodhatunk, vajon személyiségének melyik oldalát
domborítsuk ki a képen. Ha viszont modellünket nem ismerjük, előbb
beszélgessünk vele egy kicsit, oldjuk a hangulatot, csak azután fogjunk hozzá a
fotózáshoz.

A gyakorlás sok tanulsággal szolgál. Készítsünk minél több
beállított, és elleset portrét rokonainkról. Fényképezzük őket minden
élethelyzetben. Csináljunk arcképet, egész alakos fotót, és rengeteg életképet.

 

Beállított portrék

 

Arckép

Az arckép közvetlen, tiszta leképezése a személyiségnek. A
legmélyebb, és legtisztább kapcsolat megtestesülése fotós, és alanya között. A
képmezőben csakis az arc látható. Semmiféle egyéb képelem nem zavarhatja a
néző, és a modell viszonyát.

A szem valóban a lélek tükre. Legyen bár alanyunk boldog,
komoly, vagy bánatos, a szeméből sugárzó érzelem alapvetően meghatározza a
portré hangulatát. Nyilvánvaló tehát, hogy modellünk szemének mindig élesnek
kell lennie. Ha csekély mélységélességgel dolgozunk, feltétlenül az alanyunk
szemére állítsuk be az élességet, éspedig mindig arra a szemére, amelyik
közelebb van a gépünk optikájához.

 

Sok esetben a legelőnyösebb beállítás, ha modellünket szűk
képkivágásban, szemből fotózzuk le, amint épp az objektívbe pillant. Ez a
legközvetlenebb hangulatú, legbizalmasabb portréfotó. Egyszersmind ez a portrétípus
kívánja a legtöbbet a modelltől. Gondoljuk el, milyen nehéz oldottan,
felszabadultan viselkednie, amikor pusztán egy kerek üvegdarab néz vele
farkasszemet. A nézőt mégis az ilyen portrék hozzák a legközvetlenebb
viszonyba a kép alanyával.


(foto: Swanky)

A deréktájban vágott, úgynevezett háromnegyedes portré
esetében a modell messzebb van a géptől, és rendszerint a távolba réved,
mintegy „kinéz" a képből. Ilyenkor kultúránk rögzült kódjai alapján érzékeljük
a modell tekintetének üzenetét: a fölfelé tekintő szemek álmodozó, merengő
hangulatot, a lefelé tekintő szegezett pillantás töprengést, tépelődést fejez
ki.

(foto:Cagriaa)

A harmadik lehetőség a profilkép, amelynek fő jellemzője a
hangsúlyozottan grafikus hatás. Ez a portrétípus sem teremt igazán közvetlen
viszonyt néző és modell között, ugyanakkor az arckifejezés mellett a profil
jellegzetes, egyéni körvonalai is fontos elemét adják a képnek.


(foto:Captain Ares)

Természetesen a háromféle alapbeállításnak végtelenül sok
változata, kombinációja lehetséges.

 

Egész alakos portré

A szűkebb portréról fentebb leírt megállapítások az egész
alakos portréra is érvényesek. Csupán annyi a különbség, hogy utóbbi esetben több
tényezővel kell számolnunk, több tényezőre kell odafigyelnünk. Nem szabad
csupán modellünk arcára összpontosítanunk. Testtartása, gesztusai, ruhája,
valamint a mögötte húzódó háttér is hangsúlyos eleme lehet a képnek.

Ebben az esetben is fontos, hogy modellünk jól érezze magát.
Csevegjünk vele a fotózás előtt, és ha szünetet tartunk. Munka közben viszont
legyünk határozottak. Mindig egyértelműen közöljük vele, hogyan helyezkedjen el
a gép előtt.

(foto:Jedrek)

 

Ajánlás:

Fotóiskola angolul

 

Megosztom
Facebook Twitter Email

6 válasz érkezett a Fotóiskola kezdőknek VII.-Portréfotózás II.-Beállított portrék

  1. Bocs, hogy ide írom, a sorozat kezdete óta mindig elfelejtem, de az objektív választásról több részt is megereszthetnél 🙂
    f és F és 3.4-5.6 dolgok, jelentésük és példaképek nagyon érdekelnének. Mélységélesség úgyszintén.

    És én is szeretem a kezdőknek szóló rovatot 🙂

  2. @Amby rendben.Írom az igényeket.÷)
    Még írok portréról.Lesz legalább két bejegyzés,aztán jöhet megint a technika.

  3. Tulajdonképpen ez mind szép és jó, valamint tanulságos, de mint tudjuk, az árnyékolás is fontos, és arról nem igazán olvastam.
    pl. Műtermi portrénál.

  4. @kukk a lámpák elhelyezéséről (gégen, főfény, derítés) később lesz (ha lesz) szó. Sok van még a témában.÷)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.