Fotóiskola kezdőknek IV.- Kompozíció- 2. Perspektíva

 

Bővebben a perspektíváról.

 

Álltalában kijelenthetjük, hogy a kevesebb több. Egy napraforgó földön egy trakor felülről fotózva olykor izgalmasabb látvány, mint egy vásári forgatag. Az utóbbinál, főleg ha nagy a mélységélesség, és a főtéma nem hangsúlyos, vagy a vásári forgatag a fő téma, akkor a sok képelem zavarossá teheti a fotót. Ilyenkor tegyük hangsúlyosabbá a témát az előtérben, például úgy, hogy a kép jelentős részét fedje, vagy kissebb mélységélességel dolgozva, azaz elmosódott hátteret kreálva, emeljük ki a témát. Persze az irány is fontos. Egy adott képelemnek más-más jelentést ad, ha felülről, szemből, vagy ha alulról fotózzuk.

 

Játék a mélységélességgel

Ha túl sok a zavaró elem a téma körül, a legegyszerübb megoldás az élesség, illetve a megvilágítás szabályozása. Ha a téma éles, és a képen a többi elem életlen, elmosódott, máris sikerült egy jó képet készítenünk. Ráadásul ha az életlen háttér mégis felismerhető, elárulhatja, hogy hol készült a kép. A rekesz helyes megválasztásával a mélységélesség beállíható úgy, hogy csak a főtéma legyen éles. Kivétel persze a tájkép, ahol fontos, hogy nagy legyen a mélységélesség, vagyis az elő- és háttérben is minden részlet élesen legyen látható. Másik lehetőség a világítás. Ha a főtémánkat megfelelő fény éri, lehetőleg a háttérben lévő dolgok legyenek sötétebbek. Ilyenkor fontos, hogy pontosan mérjünk fényt a főtémán.

Főtéma kiemelése élességgel

 

 

Nézőpont

Sokat jelent a kép mondanivalója szempontjából, hogy a fotós hol helyezkedik el a témához képest. A "békaperspektíva" kiemeli a téma nagyságát, s szinte ránk dőlni látszik. A "madárperspektívával" pont az ellenkező hatást érjük el, azaz a szemlélő "nézi le" a témát. A "szemmagasság" a legunalmasabb perspektíva, de legalább nem lehet túlhasználni.

 

Békaperspektíva

 

Szemmagasság

 

Madárperspektíva

 


Természetesen a szabályokat meg lehet szegni. Illetve meg kell szegni. Csak így tudunk érdekes képet készíteni. Fontos, hogy vizsgáljunk meg mindent más szemszögből. A kreatív fotós arról ismerkszik meg, hogy nem onnan fotóz egy adott témát ahonnan például egy túrista csoport, hanem feláll valamire, vagy esetleg még a porba is belefekszik egy jó kép kedvéért. Tessék hát kísérletezni bátran!

 

Megosztom
Facebook Twitter Email

28 válasz érkezett a Fotóiskola kezdőknek IV.- Kompozíció- 2. Perspektíva

  1. a tojàsos kèprol tènyleg lehetne vicceseket mondani…
    nekem is van bèkaperspektivàs kèpem a velencei Szent Màrk tèri toronyròl… tobb is…. majd valahogy felteszem, ha jò tananyagnak… meg nèha porban is szoktam fetrengni ha egy jobb fotòt akarok csinàlni… 😀
    bàr mèg van mit javulnom, a “Mester” àltal emlitett harmadolàst màr izombòl muvelem 😀 sot Karàcsonyra meglepjuk magunkat egy tisztessèges fènykèpezogèppel ès akkor mèg szebb jobb stb fotòkat lehet majd kèsziteni 😀 nem ugy mint valaki az àllatkertben az oroszlànròl, ugye?!?! 😀

  2. Miért?Mi a baj az oroszlánnal?÷)))
    Ahogy elnéztem a képeimet, vagy maradok a filmes gépnél, vagy én is beruházok egy 350D-re. Az utóbbit majd a gyermek után (neki).

  3. Kismama aggyal és lenullázott IQ – val én nem látok semmi perverzet a tojásokon. Talán mint maga a szó, hogy tojás… de egyébként csak szép rózsaszín… De a pizza. na azt ennék. Sokat.

  4. @pazzo ès hasonulàsa 😀 de jò 😀
    nèha iwiw-en èn is elfeledkezek magamròl ès Giuseppe neve alatt bejelentkezve kommentelek 😀 az is vicces 😀

  5. kèrdès, hogy egy ilyen programhoz mivel kell elkèszìteni a kèpet…. hogy simàn elegendo-e egy jott-ment digitàlis gèp :S
    amugy szupi program, nekem is kellene ha lenne hova 😀

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.