Fotóiskola kezdőknek II.-Objektívek

 

Objektívek:

A fényképezőgép talán legfontosabb része az objektív (kivéve persze a lyukkamerák, de erre most nem térünk ki).

Lehet profi tükörreflexes gépünk, vagy amatőr kompakt kameránk, csak az optikán múlik, hogy mit rögzít a negatív, vagy az érzékelő. De ahhoz hogy megértsük az objektívek működési elvét, nem árt ismernünk a képalkotás folyamatát.

  • Az objektívek tulajdonságai: Egy adott közegben a fény egyenes irányba terjed. A külömböző optikai tulajdonságu anyagok felületein ezek a fények megtörnek (pl. fal, padló, tereptárgyak, stb.). Ezért állnak az objektívek összetett lencserendszerekből. Homorú és domború lencsék váltakoznak a külömböző objektívekben azzal a céllal, hogy egy pontban képezzék le a témáról visszaverődő fénysugarakat, vagyis azokat a képpontokat, melyeknek a filmsíkon kell elhelyezkedniük. Míg a filmes gépek objektívjeinek szinte mindegyike egy 24X36 mm-es filmkockára vetíti a képet, addig a digitális gépek többsége egy kiskörömnyi, apró érzékelőre vetíti ugyanezt, ami a képalkotás szempontjából sokkal nagyobb pontosságot igényel.

  • Gyújtótávolság: A gyújtótávolságot az optikai középponton áthaladó optikai tengelyen mérjük a gyujtópont és a főpont között. A főpont a bejövő és a kimenő fénysugár metszéspontjából az optikai tengelyre bocsátott merőleges és az optikai tengely metszéspontja. Az így kapott miliméterben kifejezett mennyiség az objektívek fontos adata. Ezt mindig feltüntetik az objektívek tetején vagy az oldalán. Egy adott lencse gyujtótávolságától függ, hogy mekkorának látjuk a keresőben. A rövidebb gyujtótávolságu lencsék kissebbre rajzolják ki ugyanazon tárgy képét, míg egy hosszabb gyujtótávolságú lencse nagyobbra. A változtatható gyújtótávolságú objektíveket nevezzük zoom objektíveknek.

 

  • Látószög: A látószög a gyakorlatban azt mutatja meg, hogy a téma mekkora része látszik a keresőben. A legfontosabb tényező, hogy hány fokot lát az objektív. A látószög nem azonos a rövidebb és a hosszabb oldalakon, és a képátmérőben. Az átmérőre vonatkoztatott látószöget szokták megadni a gyártók a specifikációjukban. A kissebb gyujtótávolságú objektívek nagyobb, a hosszabb gyújtótávolságúak kissebb területet képesek befogni az adott témából.


  • Fényerő: Az objektív legnagyobbb blendenyílását mutatja meg. Ez függ a gyújtótávolságtól és az objektív átmérőjétől amire legkönnyebben a frontlencse nagyságából következtethetünk. Ez az adat is fel van tüntetve minden optikán, általában hányados értékben (pl. 1:5,6 vagy 1/5,6) Nagyobb blendenyíláson adott idő alatt több fény halad át az optikán, illetve adott mennyiségü fénynek az érzékelőkre vetüléséhez kevesebb idő szükséges.
  • Objektívek típusai: Az objektíveket általában felhasználási területük alapján csoportosítjuk.
  1. Nagylátószögű objektívek: Általában a 40 mm-es gyújtótávolság alatti objektíveket nevezzük nagylátószögü objektívnek. De a valódi széles látószög élményét a 28 mm vagy az alatti optikák nyújtják, melyek 75 foknál nagyobb teret képesek befogni. A nagylátószög előnye, hogy a témához képest közelről fotózhatunk, és a perspektívának köszönhetően nagyobb mélységélességet is kapunk. Viszont számolnunk kell a perspektívikus torzítással. Azaz a függőleges vonalakösszefutni látszanak a kép szélei felé pedig hatványozott torzulást tapasztalunk (pl. ha alulról fotózunk egy tornyot, az ránk dőlni látszik.)
  2. Halszemobjektívek: Azon típusu optikákat nevezzük halszemobjektíveknek, melyek látószöge 180 fok, vagy annál nagyobb. Ezekkel az extra nagylátószögű objektívekkel különleges képi hatásokat érhetünk el.
  3. Alapobjektívek: Minden 50 mm gyújtótávolság körüli objektívet hívunk alapobjektívnek, mely az emberi szem által látott képpel megegyező perspektíváju.
  4. Teleobjektív: A 60 mm gyújtótávolság feletti objektívek gyüjtőneve. Ez az objektív típus a téma közelebb hozására szolgálnak. Minél nagyobb a gyújtótávolság, annál kissebb a látószöge, és a mélységélessége.
  5. Makróobjektívek: Ezeket az objektíveket közelfotózásra használjuk. Optikailag úgy vannak korrigálva, hogy tökéletesen leképezzenek akár 1:1 arányban. Általában 100 mm körüli gyújtótávolságuakkal érhetjük el a legjobb képi hatást.

Képi magyarázat a gyújtótávolság és a látószög változásához:

 

Megosztom
Facebook Twitter Email

30 válasz érkezett a Fotóiskola kezdőknek II.-Objektívek

  1. Pazzo! Képzeld, régóta tervezem egy fotósblog írását, de egyedül nem megy. Lenne kedved hozzá? (antihulyegyerekre írhatsz)

  2. Én is belekezdtem egybe.Lásd Ego fejléc az oldalsávon. Bár mostanában kevesebbet fotózok.Még a labort sem raktam össze vagy két éve.

  3. @mimke aztán a legközelebbi blovagi tornán majd véres képriportokat követel a főszerkesztő.÷)
    Már írtam zslatko-nak.

  4. Most készülök fényképezőt venni..esetleg a digitális és nem digitális objektívek különbségéről is írhatnál..

  5. @mimke Rendben.Bár csak annyi a külömbség, hogy a filmes géphez képest a digitális objektív 1,6X-os.Tehát mondjuk egy 80-as objektív 128-asnak felel meg.Megspórolsz egy kétszerezőt.Már ha cserélhető objektíves SLR gépet akarsz.Arra meg ajánlom a Canon 350D,vagy a Nikon D70. Mindkettőt szeretem. A Nikon annyiból jobb, hogy a régi objektívek is rámennek,nem kell átalakító. Így tudsz spórolni, és manuálisan tudod használni, autófókusz nélkül.Erre ajánlom a Soós boltját.

  6. Hát most gondolkozom, mert félig céges marháskodásra, félig otthoni használatra lesz(legalább kimozdulok a gép elől). És olyan kéne, amire rendes nagylátószögűt lehet csavarni..Na mindegy..A Canon erős versenyben van..

  7. Izé, és azt meg tudod mondani, hogy hol van a határ a nagylátószög és a halszem között? elsősorban belső terek fotózása miatt kellene, és ugye, az ember nem szeretne halszemes képeket kirakni a honlapjára, de minél több mindent szeretne befogni…

  8. A halszemoptika nagyon drága, és tényleg csak “művészkedésre” való.
    De ahogy írtam 28mm és legalább 75 fokos legyen a látószöge.Persze zoom objektívvel is ugyanez a helyzet.A boltban segítenek választani.

  9. @pazzo: bocsi, hogy beleszólok, de az 1,6x-os szorzó nem az objektívből adódik, hanem a digitális vázból, pontosabban a képet érzékelő felület méretéből és elhelyezkedéséből adódik. Azaz ha fogok egy Canon EF 70-210mm f/3.5-4.5 USM objektívet és felrakom egy Canon 400D-re, akkor a 70-210mm értékeket meg kell szorozni tényleg 1,6-tal annak ellenére, hogy amikor ez az objektív készült (17 éve), még gondolatban sem létezett a digitális fényképezőgép.

    Digitális objektív egyébként szerintem nem szerencsés szóhasználat, amennyire én tudom nincs olyan, hogy digitális objektív, csak olyan objektív, amit csak digitális géphez tudsz használni és analóghoz nem. Ilyen például a Canon EF-S 18-55mm (az S jelzi, hogy csak digitálisra való). Fizikailag nem tudod felrakni egy analóg Canon EOS-ra, mert beleérne a tükör az objektívbe.

    Egyébként nem ismerem a Nikon-t és nem is szeretnék a Canon mellett érvelni, de a Canonnál is hasonlóan jól lehet használni a régi objektíveket, lásd feljebb a 400D és az EF 70-210mm objektív házasságát. Nagyon jól működnek együtt a 17év korkülönbség ellenére.

    A szorzó egyébként géptípustól függ, van ahol 1,7 de talán van ahol 1,6-nál kevesebb.

  10. @Sini A Canon-nál csak az EOS rendszerü objektíveket lehet az EOS D gépeken használni. A Nikon még mindig ugyanazzal a bajonettel adja az objektíveit mint anno.
    Egyébként igazad van,az 1,6 nem az objektívből adódik.

  11. Fotósblogot! Csináljatok fotósblogot:) Olyan lustaságoknak, mint én, aki nem olvas végig egy könyvet, de amúgy szivesen tanul;)

  12. @Sini én sem vagyok profi.Ráadásul rég fotóztam egy igazit.Már a fotozz-on meg a fotoarenán sem publikálok.Szóval amatőramatörnek számítok.÷)

  13. A fotósblog engem is érdekelne. Node ha ti amatőrök vagytok, akkor én mi vagyok? A legtöbb képem ferde 🙁 Szal engem kimondottan az a része érdekelne, hogy egy mezei hobbifotós hogy csinálhat jó képet, mire kell a beállításoknál figyelni, hogy kell meglátni mit érdemes lefényképezni, mekkora eget hagyjunk, stb. stb. Egyszerűen megfogalmazva, szigorúan automata digitális kamerára vonatkoztatva, praktikus tanácsokat…lesz ilyen? 🙂 Mondjuk lehetne kezdő és haladó kurzus 🙂 Az ilyen objektíves dolgokat meghagynám nektek, PROFIKnak!! :))

  14. Tudja valaki, hogy ha autóból vagy vonatból fotózol, akkor miért lesz több képed ferde, mint mozgás nélkül? Múltkor amikor egy vonatból fényképeztünk vettük észre, hogy sokkal ferdébbek a vonatos képek.

    Ha már mindenki amatőr, akkor olyan blogot kellene csinálni, ahol egymásnak irogatunk cikkeket, így tanítva egymást. No, jó ötlet?

  15. @sini: hehe, azt nem vetted figyelembe, hogy én fogtam a kamerát;) Bár az tény, hogy általában minden vonatból fotózott képem ferde:(

  16. @pazzo: mi édekelne egy interiőr blogban? Amolyan ötlet-ház szerű? Már gondoltam rá, hogy csinálok/csinálunk. A 2lany ennek kicsit a kezdeménye, de csak úgy a vakvilágba azért nem osztogatnék tanácsokat, elég ilyen rovat van már mindenfelé..

  17. @mimke igen,olyan ötletház szerü jó lenne, érdekelne.÷)
    @sini elfelejtetted mondani,hogy mimkénél volt a gép.÷)
    Az egymásnak írkálásban nincs semmi rossz,de nem csak egymást kell tanítanunk.

    off: ha kell valakinek valami Szegedről, szóljon, mert holnap délig ott leszünk! on

  18. Sziasztok! nekem ellopták a jó kis Canon gépemet, ezért most új gép vásárlása előtt állok. Szeretném a segítségeteket kérni a Canon kontra Nikon kérdésben és hogy mekkora objektívet érdemes venni (mert csak 1re lesz pénzem, és azzal akarok mindent fényképezni) de később szeretném komolyan csinálni a fotózást, Ez lesz életem első tükörreflexes gépe és nincs túl sok pénzem, ráadásul eddig élőképes canonom volt és nem tudom mennyire sikerül majd megszokni a nem élőképest. Egyenlőre a Canon 450D és a Nikon D3000 közt ingadozom, de talán lenne pénzem Canon 500D-re is vagy Nikon D5000. Nem tudom Ár-érték arányban mi érné meg jobban. És gondolom az objektív sem mind1. Előre is köszi!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.